Projektet heter ”Nordiskt ljus” och vinner bland annat för sin förmåga att anpassa sig efter området samtidigt som den fungerar som ett tydligt landmärke som kan bidra till att utveckla platsen och infrastrukturen i Oslo, skriver C.F. Møller Architects via TT.
Vinnarteamet bakom förslaget ”Nordiskt ljus” består av Reiulf Ramstad Arkitekter AS i samarbete med C.F. Møller Architects, Bollinger + Grohmann Ingenieure, Baugrundinstitut Franke-Meißner und Partner, GMBH och Transsolar Climate Engineering.
Rumsliga och platsrelaterade kvaliteter
Det var en enig jury som utsåg förslaget nordiskt ljus till vinnare, utdrag ur motiveringen:
”Projektets föreslagna integration med stationsområdet och utkastets helhetsgrepp kommer att bidra till att vidareutveckla Oslo S som landets största knutpunkt för kollektivtrafik och kommer ge resenärerna vackra nya rumsliga och upplevelsemässiga kvaliteter. Projektet presenterar bra lösningar för sammanhang och utformning av de angränsande stadsrummen. Tillvägagångsättet möjliggör för tillvaratagande och synliggörande av den skyddade Östbanan, och kommer att kunna ge den en central roll som stationens visuella identitet. Projektet framstår som trovärdigt genomförbart och visar på en förståelse för projektets komplexitet…”
Subtilt samspel med omgivningen
Byggnaden består av ett torn med tillhörande bas. Tornet rymmer huvudsakligen kontor, medan basen innehåller servicefunktioner för resenärer. Byggnadens volym är i nivå med Östbanehallens höga ”katedralrum”, och har en nedtrappning inspirerad av Oslos landskap och bebyggelse. Byggnadens material refererar subtilt till den tid då staden byggdes i trä. Genom att kombinera trä med moderna material som strukturell betong och högteknologiskt glas bildas en spännande, levande fasad.
Nordiskt ljus med mycket dagsljus
Tornet fylls av dagsljus. Kontorsytorna har gemensam infrastruktur, pausrum och informella mötesplatser för att underlätta ett flexibelt och mobilt arbetsliv. ”Gröna lungor” i form av vertikala förbindelser över flera plan och terrasser med planteringar ger en bra kontakt med staden och landskapet. Med utgångspunkten att höghuset ska bidra till stadslivet planeras offentliga ytor i tornet — en spektakulär utsiktspunkt som är tillgänglig för alla.
I basen har man skapat områden som det är enkelt att orientera sig i. Byggnadskonstruktionen är tydlig och underlättar förflyttning mellan de olika trafikslagen. En pergola av lätta flätverkskonstruktioner i trä definierar centralstationens nya huvudentré och stora amfitrappor kopplar samman området med Östbanehallens saluhall.
Projektet sätter upp ambitiösa hållbarhetsmål, med hög BREEAM-klassificering (Excellent), samt fokus på LCC, LCA, flexibla lösningar samt fokus på genomförande och kommande verksamhetsperiod.