Inom ett par år ska 200 eldrivna bussar rulla i Stockholm. Kostanden kommer att ligga på cirka 1,5 miljarder kronor.
– Den största utmaningen är batterikapacitet och driftsäkerhet, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd, i SvD.
– Det är den största satsningen i sitt slag i Sverige. Elbussen är knäpptyst. Det finns många förtjänster med bättre arbetsmiljö för förarna, bekvämlighet för resenärer och minskad buller-, kväve- och partikelnivå i luften, säger Kristoffer Tamsons till tidningen.
Kostnaden för en elbuss är ungefär dubbelt så stor som för en konventionell buss – 3 miljoner kronor jämfört med cirka 7,5 miljoner. Men den stora investeringen beräknas löna sig i längden.
– Elbussen har stora förtjänster som lägre driftskostnader och även mindre behov av service och underhåll, säger Kristoffer Tamsons.
På frågan om det finns förebilder i Europa svarar han:
– London och Paris har ungefär samma visioner och arbetar med liknande strategi, säger Kristoffer Tamsons.
– Volvo och Scania har visat intresse. Det finns även alternativ i Tyskland. Ett företag från Kina levererade de fem elbussar som på försök rullar i Norrtälje, berättar Tamsons.
– Lyfter vi blicken mer finns det en målbild att om tio år ha 700 – 1 500 elbussar på våra vägar. Det skulle utgöra cirka 30-70 procent av SL:s bussflotta, säger Kristoffer Tamsons.